Loading...

 

Fejlesztő nevelés – oktatás

 

A gyógypedagógiai oktató-nevelő munka alapelvei közé tartozik a differenciált (egyéni képességeket figyelembe vevő) oktatás,
a szemléltetésen alapuló, mindennapi élettől vett feladatokat alkalmazó –tevékenykedtető fejlesztés, az életkornak, képességnek megfelelő eszközválogatás.

Törekedünk arra, hogy a családban már kialakított szokásokat, jelzéseket, megszerzett képességeket, készségeket, elsajátított tudásanyagot feltérképezzük és az iskolai életbe lehetőség szerint beépítsük és fejlesszük.

Intézményünkben kialakításra került egy kis Snoezelen-szoba is, így lehetőségünk van ezt a terápiát is beépíteni a mindennapi iskolai életünkbe.

A gyermekek látási, hallási, és tapintási készségei és mozgása sokat fejlődik a speciális gyakorlatok segítségével.
A terápiában használt fejlesztő és relaxációs gyakorlatok kivételesen hatékonynak bizonyulnak.

 

A fejlesztő nevelés-oktatás a tanév rendjébe illeszkedő, tanítási évfolyamokra nem bontható,
de a fejlődés szakaszait követő folyamat, mely a súlyosan-halmozottan sérült tanulókra vonatkozó tankötelezettség végéig tart.

 

Intézményünkben a csoportos foglalkozások a következő modulokból állnak:

  • Közvetlen és tágabb környezet (5 óra/hét)
  • Testi higiénia (5 óra/hét)
  • Játék- szórakozás (5 óra/hét)
  • Mindennapos mozgásnevelés (5 óra/hét)

 

Közvetlen és tágabb környezet


A szűkebb-tágabb természeti-társadalmi környezet megismerését, megtapasztalását teszi lehetővé.
A tanulókat hozzá kell segítenünk saját életük mindennapi élményeinek megéléséhez és az ezekben való egyre tevékenyebb részvételhez.
Továbbá ösztönözni próbáljuk a tanulókat az egyszerű társas kapcsolatok kialakításához és fenntartásához, minek eredményeképpen a tanulók jobb minőségű életet élhetnek.
A mindennapi életünk valóságos folyamatainak megismerése, megtapasztaltatása számukra közvetlen és közvetett élményeken keresztül történik.
A szenzomotoros depriváció csökkentésére törekszünk, az ingerek értelmezését, feldolgozását segítjük elő.
A figyelem, vizuális figyelem, akusztikus figyelem megfigyelőkészség fejlesztése (azonosság – különbség, változás, hiány összehasonlítás) mellett az emlékezet, gondolkodás, kommunikáció fejlesztése történik.
A tanulók épen maradt funkcióira alapozva a sérült funkciók fejlesztése egyéni lehetőségeik szerint a fejlesztési program, egyéni fejlesztési tervek alapján.

 

 

 

Testi higiénia


Az önállóság és az önellátás képességének elsajátítása, az emberi szükségletek kielégítésére való tevékenységek megismerése.
Célunk, hogy a tanuló folyamatosan egyre nagyobb önállóságra tegyen szert az egyes tevékenységek elvégzése során, képességének tükrében.
Verbális kérésekkel a beszédmegértés, a figyelem, az emlékezet, a gondolkodás fejlesztése is történik.
Tanulóink speciális szükségleteinek megfelelő komfortérzést próbáljuk kialakítani.
Az arra alkalmas tanulóknál megpróbáljuk a szobatisztaságra nevelést, toalett – tréning alkalmazását. Alapvető tisztálkodási szokások kialakítása (testhigiénia, testápolás), öltözésben, vetkőzésben egyre nagyobb önállóság elérése a célunk.
Étkezés tevékenységeiben való együttműködés kialakítása, az étkezés optimális körülményeinek biztosítása mellett. Ízekkel, állagokkal való megismertetés, szeretem-nem szeretem választási lehetőség adása.
Az etetés napi rendszerességgel tízórainál és ebédnél valósul meg.
A tanuló hiányzó önkiszolgálási képességeinek kialakítására, készségszintre fejlesztésére törekszünk.

 

 

 

Játék-szórakozás


Az önmagunkért és a közösségért végzett munkát öleli fel, a felelősségtudat és a szabálytudat kialakítására.
A napi munkák napirendhez való kapcsolódásának rögzítése, mindezeken keresztül az aktív részvétel elősegítése.
Játékra nevelés folyamán a tanuló a környezetét, a tárgyakat, azok használatát ismerje meg, jelenségeket tapasztaljon, építsen kapcsolatot társaival, felnőttekkel.
Célunk, hogy fejlődjön a játék által figyelme, képzelete, emlékezete, gondolkodása, finommotorikája, manuális készsége a tanulónak.
Aktívan és szívesen vegyen részt mozgásos játékban, próbálja az egyenletes lüktetést követni.
Játéktevékenységben való részvétel fokozása, labdával, kockákkal, puzzle-vel, fejlesztő játékokkal, a másik gyermekkel, felnőttel való együtt játszás kialakítása.
A másikra figyelés és várakozás kialakítása, esztétikai érzék fejlesztése.
Szem-kéz koordináció fejlesztése különböző tevékenységekkel, színek, formák megismerése, válogatása. Viszonyfogalmak ismertetése, gyakorlása.
Helyes viselkedési formák megismerése és gyakorlása.
A környezetben lévő anyagok megismerése, a fenntarthatóságra való nevelés előtérbe helyezése.
Ábrázoló tevékenység végzése a tanuló képességeinek tükrében.
A szabadidő, a pihenőidő ésszerű eltöltésének megtanítása a tanuló állapotától függően.

 

 

Mindennapos mozgásnevelés


A lehető legmagasabb szintű mozgásos önállóság elérését szolgálja, a gyerekek diagnózisa, életkora és állapotuk teljes figyelembevételével.
A tanulók mozgásállapotának lehetőség szerinti javítása, a meglévő funkciók állandó fejlesztése, az önállóan kivitelezhető mozgások adta lehetőségek folyamatos kihasználása.
A szabadidős és játéktevékenységben való aktív részvétel elősegítése.
Kóros reflexek gátlása, megfelelő testhelyzet megtalálása, helyes mozgások facilitálása, lazítás, passzív kimozgatás, egyensúlyfejlesztés, vállöv ellazítása, fejkontroll kialakítása mellett.
A helyes testhelyzetek, a kézhasználat kialakításának segítése, megteremtése.
Az egész test ingerlése különböző technikákkal, azért, hogy a tanuló megfelelően érzékelje a saját testét.
A fej- és törzskontroll kialakulásának segítése az érintett testtájak ingerlésével, az izomzat erősítésével, a szükséges mozgáselemek facilitálásával, a kóros mozgásminták gátlásával.
A statikus testhelyzetek minél önállóbb megtartásának segítése segédeszközzel vagy a nélkül (hason, háton és oldalfekvés, ülés különböző eszközökön, állás segédeszközzel vagy a nélkül).
Helyzet- és helyváltoztatás: a helyzet- és helyváltoztató mozgások kialakításának előkészítése, segítése a szenzomotoros ingerlés eljárásainak felhasználásával, a motoros aktivitás fokozásával.
A helyzetváltoztató mozgások kialakítása és fejlesztése a fordulás, a végtagok emelése, a fej- és törzskontroll segítségével.

 

          

 

A törvény nem biztosít óraszámot délutáni foglalkozásokhoz a súlyosan-halmozottan sérült tanulók számára, így a fejlesztő iskolai foglalkozások 8.oo.-12.oo.-ig tartanak.
Fontosnak tartjuk a szoros kapcsolattartást a szülőkkel a tanulók eredményes fejlesztése, a szülő-gyerek kapcsolat segítése érdekében.

 

 

 

Megszakítás

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás